Antreprenor Basarabean în România

Ca să poți face legal o afacere ar trebui să ai o companie înregistrată. Firma legal înregistrată îți dă posibilitatea să obții finanțare (mai ales dacă e vorba de fonduri europene, de exemplu), să iei credit de la bancă, să angajezi oameni, să închei parteneriate de afaceri, să colaborezi mai simplu și mai credibil cu furnizori și clienți.

Iată care sunt etapele care urmează a fi parcurse pentru a deschide un SRL:

· Pregătim pachetul de acte necesare

Lista cu actele necesare o poți găsi AICI sau poți merge fizic la Registru Comerțului din orașul tău și să ceri la Biroul de Informații toate declarațiile privind înființarea unui SRL.

Operaţiuni prealabile

  • Cererea de verificare disponibilitate şi/sau rezervare firmă (original) - formular, completată cu 3 denumiri - detalii, în ordinea preferinţelor, respectiv de verificare disponibilitate şi/sau rezervare emblemă - formular.

Înregistrare

  • Cererea de înregistrare (original) - formular;
  • Anexa 1 privind înregistrarea fiscală - formular şi, după caz, Anexa 2 privind investiţia străină - formular;
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte, după caz, că:
  • persoana juridică nu desfăşoară la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora, activităţile declarate, o perioadă de maximum 3 ani (model 1 - original);
  • persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 2 - original);
  • Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei (original);
  • Dacă este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevăzut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (original);
  • Declaraţia că persoana are calitatea de asociat unic într-o singură societate cu răspundere limitată sau că societatea cu răspundere limitată cu asociat unic nu este asociat unic în altă societate cu răspundere limitată (original) - detalii;
  • Actul constitutiv (original) - detalii (Modele acte constitutive: SRL asociat unic, SRL mai mulți asociați, comandită simplă, nume colectiv);
  • Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social (copie) - detalii;
  • Cererea adresată ANAF în vederea obţinerii certificatului emis de administraţia financiară competentă, care certifică faptul că pentru imobilul cu destinaţie de sediu social nu a fost înregistrat un alt document pentru înstrăinarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil, cu titlu oneros sau gratuit - formular;
  • Declaraţia pe propria răspundere în formă autentică privind respectarea condiţiilor referitoare la sediul social, în cazul în care, din certificatul emis potrivit pct. 9 rezultă că sunt deja înregistrate la administraţia financiară alte documente care atestă înstrăinarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil cu destinaţie de sediu social - detalii;
  • Dovezile privind efectuarea vărsămintelor aporturilor subscrise de asociaţi la capitalul social (copii) - detalii;
  • Actele privind proprietatea pentru aporturile în natură subscrise şi vărsate la constituire; în cazul în care printre acestea se afla şi imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate (copii certificate);
  • Declaraţiile date pe propria răspundere, după caz, de către fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numită administrator sau cenzor, din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestor calităţi (original) - detalii;
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie);
  • Specimenele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii (original) - detalii;
  • După caz, declaraţia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public - detalii;
  • Dacă este cazul:
  • actele de înregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificată);
  • avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular - tip);
  • hotărârea organului statutar privind participarea la constituirea societăţii a fondatorilor persoane (copie certificată);
  • mandatul pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică (copie certificată);
  • certificatul de bonitate a persoanelor juridice nerezidente care participă la constituirea unei societăţi, emis de o bancă sau de camera de comerţ competentă din ţara de naţionalitate (original şi copie tradusă);
  • avizele prealabile prevăzute de legile speciale (copie);
  • împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
  • Dovezile privind plata tarifului legal - detalii:
  • tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.

Notă

  • Soluţionarea cererii revine în competenţa directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate care poate/pot dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate.
  • Redactarea actelor, obţinerea autentificării sau, după caz, darea de dată certă, acordarea de îndrumări pentru completarea corectă a cererii de înregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenţă din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal.
  • Pagina de manuscris a actelor înaintate spre publicare Monitorul Oficial al României reprezintă 2.000 de semne, inclusiv spațiile. Actele înaintate spre publicare în Monitorul Oficial al României, vor avea un conținut lizibil, tehnoredactat la un rând și jumătate, cu corp 12 Times New Roman, fără ștersături sau adăugări nedactilografiate, care fac de neînțeles textul acestora. Model
  • Formularele se distribuie la sediul ORC.

· Cererea de înregistrare, înscrisurile prevăzute de lege, îndosariate (în dosar cu şină) şi numerotate, se depun de către solicitant la ORCT direct, prin poştă, cu scrisoare cu valoare declarată şi confirmare de primire sau prin mijloace electronice. Cererea transmisă în formă electronică va avea încorporată, ataşată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.

SURSA: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv/

· Verifică DISPONIBILITATEA DENUMIRII FIRMEI

Disponibilitatea denumirii este verificată de către OFICIUL NAȚIONAL al REGISTRULUI

COMERȚULUI. Pentru aceasta este necesar să completezi o Cerere de verificare a disponibilității denumirii firmei și a rezervării acesteia completată cu mai multe variante de denumire (recomandăm cel puțin 3) și să te prezinți cu această cerere completată la biroul de rezervări de denumiri.

*Taxa verificării disponibilității este GRATUITĂ.

*Durata de verificare a disponibilității firmei durează în mediu 2-3 zile.

*Dovada verificării disponibilității denumirii firmei se atașează la dosarul de înființare a firmei, în original.

· Stabilirea SEDIULUI SOCIAL

Sediul social reprezintă locația fizică unde poate fi găsită firma. Sediul social poate fi o casă sau un apartament, personal sau închiriat.

  • Dovada acestui sediu social poate fi unul din următoarele documente:
  • Contract de închiriere sau comodat;
  • Contract de vânzare sau cumpărare;
  • Contract de asociere în participațiune;
  • Contract de leasing imobiliar;
  • Certificat de moștenitor; sau
  • Contractul juridic dintre avocat și administratorul firmei în cazul în care se optează pentru găzduire sediu social (aceasta fiind cea mai rapidă modalitate de a rezolva situația cu sediul social);

NOTĂ! Chiar și în cazul în care dumneavoastră sunteți proprietarul apartamentului în care firma își va desfășura activitatea, tot va trebui să realizați un contract de comodat între dumneavoastră ca proprietar și dumneavoastră ca reprezentant firmă.

Pe lângă acest contract în original, în dosar trebuie completată o Cererea de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social și de eliberare a certificatului pentru spațiul cu destinație de sediu social. Aceasta se obține de la Biroul de Informații din cadrul Registrului Comerțului și trebuie depusă în variantă originală.

NOTĂ! În cazul în care sediul social este un apartament, ești nevoit să completezi și o Cerere aprobată de vecinii și administratorul blocului. Trebuie să primești semnături de la toți vecinii din jurul apartamentului tău și a administratorului.

  • Elaborarea ACTULUI CONSTITUTIV

Actul constitutiv conține următoarele informații:

  • datele de identificare a asociatului/asociaților;
  • forma de organizare, denumirea societății primită la pasul nr.I;
  • specificarea sediului social;
  • sediul secundar (în cazul în care există mai multe puncte de lucru);
  • obiectul de activitate principal şi activităţile secundare;
  • Capitalul social și cota de participare a asociaților la profit și pierdere;
  • desemnarea administratorului care are un mandat pe o perioadă stabilită de asociaţi ce poate fi nelimitată sau limitată.

Atenție! Lista cu coduri CAEN o poți găsi AICI. Se recomandă a indica mai multe CAEN-uri pentru o eventuală extindere a obiectului de activitate.

Iar AICI găsești un model de act constitutiv propus de Registrul Comerțului.

Actul Constitutiv se atașează la dosarul de înființare a firmei în original.

· Constituirea CAPITALULUI SOCIAL

Capitalul Social al unui SRL trebuie să fie de minim 200 lei, divizat în părți sociale cu o valoare nominală de minim 10 lei.

Banii se depun într-un cont în bancă. TREBUIE să iei cu tine la bancă ACTUL CONSTITUTIV pentru a realiza conform acestuia contul în bancă.

După ce sunt depuși banii pentru capitalul social vei primi o chitanță, drept dovadă.

Această CHITANȚĂ se atașează la dosarul de înființare a firmei.

· Declarațiile pe proprie răspundere

Cererile necesare a fi completate sunt:

  • Declarație pe propria răspundere dată în temeiul prevederilor art.15 aliniatul 1 cu vedere la cunoștință că respectă prevederile legislației;
  • Declarația privind publicarea în Monitorul Oficial;
  • Anexa 1: Referitor la înregistrarea fiscală;

· Alte DOCUMENTE necesare

1. Specimenul de semnături

Acesta se obţine în primul etapă și se completează doar de către Administrator/Administratori. Semnătura trebuie pusă în fața reprezentantului de la biroul de depunere a dosarelor de înființare firme.

2. Copii după Cărțile de Identitate a Asociatului/Asociaţilor şi a Administratorului/

Administratorilor (în cazul în care aceștia nu sunt și Asociați) și completat pe ele Numele și Prenumele, Semnătură și că acestea sunt conform cu originalele.

3. Completarea CERERII DE ÎNREGISTRARE SRL.

*Se poate obține și de la Ghișeul de informații de la Registrul Comerțului.

· Etapa finală - taxa de înregistrare a firmei și a tarifului de publicare în Monitorul Oficial

Toate actele necesare pentru înființarea firmei se pun într-un dosar cu șină cu care se merge la GHIȘEUL DE DEPUNERE A DOSARULUI DIN CADRUL REGISTRUL COMERȚULUI.

*Costul pentru înregistrarea unui SRL (indiferent de numărul de asociați) este de 122 lei - reprezentând taxa de publicare în Monitorul oficial.

*La taxe se mai pot adăuga aprox 100 lei care reprezintă taxa de notar pentru declaraţii şi specimene semnătură.

*Termenul de eliberare de la data depunerii dosarului este de 3-4 zile.

· NECESAR să faci după înregistrarea firmei

  • Realizarea unei ștampile; (cost: aprox 100 RON în funcție de numărul ştampilelor și de calitatea acestora);
  • Mers la ANAF (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală) pentru a depunde Declaraţia 010 privind înregistrarea fiscală;
  • Mers la bancă pentru ați realiza contul curent;
  • Realizarea de modele de facturi și chitanțe speciale pentru firma ta.

Și totuși, care sunt costurile generale specifice unui SRL?

Sintetizând, acestea ar putea fi:

  • utilitățile: de la internet, până la telefonie, chirie, întreținere, etc.;
  • angajați: dacă este cazul, cu mențiunea că taxele din partea angajatorului pot ajunge la un cuantum de 28%;
  • contabilitatea (dacă nu se ține în regim propriu) - cost începând de la 150 de lei/lună pentru societățile start-up.

Sursa: https://www.onrc.ro/index.php/ro/

Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți